۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

مصاحبه اختصاصی با دکتر رحیم شیرزوی سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در لندن



اشاره : این مصاحبه در پایان دیدار گروهی از خبرنگاران افغان و پاکستانی که برای سفر مطبوعاتی و دوره آموزش های کوتاه مدت خبرنگاری به مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن سفر کرده بودند، با محترم دکتر رحیم شیرزوی سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان مقیم لندن انجام یافته است.
س: شما که سفیرکبیرجمهوری اسلامی افغانستان در لندن هستید، به خوبی می دانید که نظامیان بریتانیایی بیشترینه در ولایت جنوبی و ناآرام هلمند مستقر می باشند. از دیدگاه شما چرا نا آرامی ها در هلمند همچنان ادامه دارد، و چه راهی این ولایت را به صلح می رساند؟ چرا تا هنوز با وجود حضور نظامیان بریتانیایی، ثبات در هلمند وجود ندارد؟
دکتر رحیم شیرزوی: جنگ در ولایت هلمند از دیرزمانی وجود داشته، و حالا نیز ادامه دارد. اما گمان می کنم که اقدام اخیر رییس جمهوری اسلامی افغانستان حامد کرزی برای تقرر مقامات جدید درین ولایت، در پایان دادن به نا آرامی ها موثر واقع شده است. مقامات جدید در تلاش نزدیک شدن با طالبان برای دست کشیدن از جنگ هستند. این همان خط مشیی است، که رییس جمهوری اسلامی افغانستان حامد کرزی می خواهد که آشتی ملی بیاید و طالبانی که می خواهند در افغانستان زندگی کنند، بیایند و زند گی کنند.
اما این مساله به زمان بیشتر نیاز دارد. برای اینکه شما می دانید شماری از طالبان به دست خارجی ها اداره می شوند. آنها پول و چیز های می خواهند، تا خود را برای پیوستن به صلح آماده سازند. این تصمیم آقای کرزی می تواند به مرور زمان از شدت نا آرامی ها بکاهد، و تا آن زمان طالبان هم قانون اساسی افغانستان را بپذیرند. با پذیرش قانون اساسی از جانب طالبان، دیگر هیچ مشکلی نخواهد بود. ما خوشحال هستیم که اگر طالب باشد یا هر گروه دیگر، بیایند و قانون اساسی را بپذیرند و زندگی کنند. آقای کرزی برایشان وعده کمک هایی را نیز سپرده اند. من فکر می کنم که اگر دست خارجی ها قطع شود، مشکل افغانستان حل خواهد شد.
س: شما به نقش خارجی ها در تشدید بحران در افغانستان اشاره کردید. شماری از باشندگان هلمند بدین باورند که هرچند این ولایت با پاکستان مرز مشترک دارد و تروریستان از خاک پاکستان به آنجا می آیند، اما برخی از ولایات دیگر نیز هستند که با پاکستان مرز مشترک دارند. پس چرا ناآرامی ها در آن مناطق درین حد نیست؟ به عنوان نمونه نیمروز هم با پاکستان مرز مشترک دارد، ولی نا امنی درآنجا به این اندازه نمی باشد.
ج: موقعیت جغرافیایی هلمند طوری واقع شده است که از یک طرف با پاکستان مرز مشترک دارد، و از جانب دیگر با ایران هم مرز است. درین ولایت کشت خشخاش در حد اکثر رسیده است، که بنیه مالی طالبان را آماده می سازد. مواد مخدر تنها موردیست که هلمند را محور تمرکز شورش ها در افغانستان قرار داده است. طالبان می خواهند تا ازین راه مصرف خود را به دست بیاورند. برای اینکه اگر پول به دسترس آنها قرار نگیرد، دیگر وجود نخواهند داشت. بنابرین من فکر می کنم که هلمند ازین لحاظ با سایر ولایت ها متفاوت است.
مثلا به عنوان نمونه زابل را می بینیم، که با ایران مرز مشترک دارد. هرچند ایرانیان هم گاه و ناگاه در ایجاد شورش درین ولایت نقش ایفا می کنند، ولی ازین هراس دارند که این مورد به نام آنها ثبت شود.
ازین رو من فکر می کنم طرح جدید رییس جمهوری برای باشندگان هلمند مورد قبول واقع شود. در عین حال اینکه رییس جمهوری وعده ساختن مدارس و سایر تاسیسات برای هلمندیان را داده است، که انشاالله تا یک سال دیگر وضعیت در هلمند را متغیر خواهد کرد.
س: حال به بریتانیا بر می گردیم. می توانید بگوئید چه تعداد از افغانها در بریتانیا زندگی می کنند؟
ج: دو دسته از مهاجرین افغان مقیم بریتانیا هستند. شماری به شکل قانونی، و برخی به صورت غیر قانونی وارد این کشور شده اند. شمار مجموعی از افغان هایی که در بریتانیا زندگی می کنند، دست کم هشتاد تا نود هزار تن می باشد.
س: شما به شماری از افغان هایی که به صورت غیر قانونی وارد بریتانیا می شوند، اشاره کردید. رفتار دولت بریتانیا در قبال مهاجرین غیر قانونی افغان چه است؟ آیا این افغانها در صورت برخورد به مشکلات، برای حل آنها به شما مراجعه می کنند؟
ج : کسانی که به صورت غیر قانونی وارد بریتانیا می شوند، واقعآ با مشکلات مواجه اند. دولت بریتانیا نیز به دنبال آن تعداد از خارجی هاییست، که از راه های غیر قانونی وارد این کشور می شوند. کمااینکه پولیس درین کشور به دنبال مهاجرین غیر قانونی است، و در صورت برخورد آنها را دوباره به کشورهای شان می فرستد. چنانی که برای شما گقتم، اینجا قانون حاکم است و در برابر قانون هیچ نمی توان کرد. ولی پس از برگشت صلح در افغانستان، ما چندان با مشکل مهاجرین غیر قانونی درینجا مواجه نیستیم.

هیچ نظری موجود نیست: