۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

افغانستان،بحران در مدیریت بحران



انکشافات اخیردر مجلس نمایندگان افغانستان به این سوال پاسخ مثبت میدهد،که چرا این مجلس از عدم کارایی لازم به شدت رنج میبرده است. درحالی که هر دو اطاق پارلمان افغانستان سعی در حل خطرناک ترین مشکلی که ثبات در افغانستان و مشروعیت نظام درینکشور را نشانه گرفته است میکنند.اما هیچ دست آوردی درین راستا وجود نداشته است.اما چنان به نظرمیرسدکه جامعه جهانی و دولت افغانستان به این نکته دل خوش کرده است که وجود نام پارلمان از نبودش بهتر است.
اعلان جنگ زرگری
سرانجام محمد یونس قانونی رییس پارلمان افغانستان همراه با جمعی از نمایندگان در اعتراض به آنچه بی توجهی حکومت به تصمیم های مجلس درباره حادثه تروریستی 15 عقرب (آبان) در بغلان خوانده شد مجلس را ترک نمودند و به حامد کرزی هشدار دادند تا وظیفه مسوولان دست اول بغلان تا روشن شدن نتیجه تحقیقات به تعلیق در آورده نشود آنها به مجلس نخواهند آمد.این تصمیم از جانب رییس مجلس نمایندگان افغانستان که در عین حال از برجسته ترین اعضای جبهه ملی که در حادثه بغلان سخنگوی خود را از دست داده است میباشد برای نخستین بار اعلان گردیده است، هر چند قبل بر این نیز هشدار هایی برای بستن دروازه های پارلمان افغانستان در اعتراض به بی توجهی حکومت به تصمیمات شورا داده شده بود.اما تا این دم هرچیز در چوکات شایعات مطرح میگردید، از همین رو رسانه های نزدیک به حکومت، پارلمان افغانستان و در راس یونس قانونی را به دور از چنین جرئتی برای ترک ریاست یکی از ارکان اساسی دولت میدانستند. طرفداران حکومت با توجه به گذشته جنگ های داخلی قدرت در کابل و حضور یونس قانونی در یکی از جریانات دخیل در جنگ استدلال به عدم تمایل رییس مجلس برای ترک امتیاز ریاست میکردند. اما با اعلام ترک مجلس از جانب قانونی،حکومت و رسانه های حکومتی با یک دست وپاچه گی این عمل را برای مردم افغانستان نا ثواب خواندند.
نشست صلح
پس از اقدام تکان دهنده رییس پارلمان افغانستان که حکومت را در دست و پاچگی قرار داده است نشست صلح میان پارلمان و حکومت در ارگ ریاست جمهوری با اشتراک شماری از نمایندگان مجلس و شخص رییس جمهوری در خصوص آخرین وضعیت پیش آمده میان این دو رکن اساسی دولت برگزار شد،و در آن موضوعاتی چون تعلیق خدمت هفت تن از مسوولان دست اول بغلان شامل فرماندار، فرمانده پلیس،رییس امنیت ملی،رییس معارف، مدیرجنایی پلیس و دوتن دیگر از مقامات محلی تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات، پایان روحیه ی جنگی میان این دو قوه و برخی از کشیدگی های دیگر نیز مورد بحث قرار گرفتند، یک روز پس ازین نشست سخنگوی رییس جمهوری در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که حکومت به همه تصامیم پارلمان افغانستان احترام میگذارد اما، وی اقدام رییس پارلمان افغانستان به حکومت را یک عمل به دور از انتظار خواند.
آغاز یا انجام؟
کارشناسان سیاسی بدین باورندکه اکنون زمان مناسبی است تا بتوان در زمینه حل مشکلات میان این دورکن اساسی دولت که در نبود هر یک آن مشروعیت نظام زیر سئوال میرود، وارد عمل شد، زیرا برخی از نمایندگان به شدت از آنچه بی اعتنای از جانب حکومت بر تصمیم های شان میخوانند،نومید شده اند.

ولی بیش از هر چیز اکنون صلح میان پارلمان و حکومت تنها نیازمند یک عزم سیاسی قوی است تا بتوان به یک توافق صلح دست پیداکرد، اما همین عزم سیاسی قوی همان چیزی است که بین پارلمان و حکومت افغانستان وجود ندارد، حامد کرزی به عنوان رییس دولت افغانستان در برخی موارد چنان عمل میکند که، به برداشت برخی از نمایندگان مجلس، جانبداری وی از حکومت را نشان میدهد در حالی که رییس جمهور در راس هر سه رکن دولت قرار دارد. در عین حال ازنخستین روز کار پارلمان، بلندی دست اپوزیسیون و شکست حکومت در به قدرت رسانیدن حامیانش در پست ریاست پارلمان آقای کرزی میخواهد همیشه از قدرت نمایی پارلمان در برابر خود جلوگیری کرده و تنها به وجود ظاهری و تشریفاتی تا نبود مجلس اکتفا میکند، در عین حال با توجه به حضور گسترده نارضایان از حکومت در پارلمان که پیشتر در سمت های حکومتی بوده اند در برخی از موارد پارلمان هم عقده ی وارد عمل میشود. که این ضعف های هر دو جانب خطر جدی در برابر صلح احتمالی میان این دوقوه میگردد.

هیچ نظری موجود نیست: