۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

پس لرزه های یک انفجار



بزرگترین انفجار در افغانستان که بیشترین رقم کشته ها و زخمی شدگان را داشت، ساعت چهار و نیم عصر به وقت محلی در نزدیکی کارخانه قند بغلان روی داد. به گفته مقامات دولتی درین انفجار دست کم ۵٠ تن به شمول شش نماینده مجلس افغانستان که برای یک بازدید رسمی عازم آن استان گردیده بودند، جان هایشان را از دست داده اند. همچنین براساس آمار های رسمی، دست کم ۱٠۵ زخمی به بیمارستان های شهر منتقل شده اند.
پارلمان افغانستان شام روز سه شنبه ۱۵ عقرب/آبان (٦ نوامبر)، در یک نشست فوری خواستار اعلام ماتم ملی در سراسر کشور گردید. حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نیز بلافاصله ساعت ده و بیست دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱٦ عقرب/آبان (٧ نوامبر)، سه روز ماتم ملی در سراسر کشور اعلام نمود.
شک وتردیدها
مصطفی کاظمی رییس کمیسیون اقتصاد ملی مجلس نمایندگان که در عین حال یک تن از رهبران قدرتمند اپوزیسیون و رهبر "حزب اقتدار ملی" بود نیز، در این رخداد کشته شده است. شورای رهبری حزب نامبرده، با انتشار اعلامیه ای خواستار تحقیق بیشتر در مورد این رویداد می باشد. چراکه از جانب برخی از نماینده گان این حزب، شک و تردیدهای در مورد انتحاری بودن این عمل مطرح گردیده است.در اعلامیه ی مورد اشاره آمده است، "ما این توطئه را مشکوک و قابل بررسی جدی تر دانسته، تاکید می کنیم که باید این حادثه تکان دهنده و دردناک توسط هیئت بی طرف زیر نظر ناظران بین المللی بررسی شود. اما حامد کرزی نیز در کنفرانسی خبری گفت: "قضیه برای تحقیقات بیشتر نیاز دارد، تا دیده شود که آیا ضعف در ارگان های امنیتی، و یا بخش های دیگر است. پس از تحقیقات درین مورد، برای شما نتیجه را اعلام می کنیم" سود جویی طالبان
سخنگویان شورشیان طالب در تماس با رسانه ها دست داشتن این گروه در رویداد بغلان را رد نموده، و این عمل را کار حکومت می دانند. اینها همان افرادی هستند که در گذشته حتی شلیک یک گلوله را که باعث کشته شدن چند تن می شد، به خود نسبت می دادند. اما حالا با رد دست داشتن شان درین رویداد، می خواهند درزهای رونما شده میان جبهه ی ملی و حکومت را برجسته کنند. هدف آنها از این فرصت طلبی، انداختن فاصله بیشتر میان دو نهاد ذکر شده می باشد. فاصله ای که با گذشت هر روز، رنگ تازه ای بخود می گیرد. اهمیت این عملکر طالبان زمانی بهتر معلوم می شود، که بدانیم در واقع پارلمان افغانستان زیر نفوذ جبهه نامبرده قرار دارد. یک روز پس ازین رویداد، جبهه ی ملی با یک اجلاس فوق العاده خواستار برکناری استاندار، فرمانده امنیه و مدیر امنیت بغلان، و یا به تعلیق در آوردن وظایف آنان گردید. پروفسور برهان الدین ربانی رهبر این جبهه، با اعضای شورای رهبری آن در یک نشست خبری شرکت کرد. او در این نشست گفت که این رویداد تحقیقات بیشتری می خواهد، و مواردی وجود دارد که شک وتردید ها را تقویت می بخشد.محمد نعیم فراهی رییس کمیته ی اجرایی جبهه مذکور نیز، درین نشست گفت که تا هنوز به درستی معلوم نیست که آیا این انفجاری انتحاری و یا یک بمبگذاری بوده است.رییس کمیته اجرایی جبهه ی مورد اشاره همچنان از اصابت چند گلوله به سینه مصطفی کاظمی خبر داد، و افزود که در اجساد همه محافظین سید مصطفی کاظمی نشانه های گلوله موجود هست، که این خود مبنایی برای بررسی های بیشتر خواهد بود.از موارد دیگری که مورد انتقاد جبهه ی ملی قرار گرفت، عدم حضور استاندار، فرمانده امنیه و مدیر امنیت ملی استان بغلان بود. این جبهه با انتقاد از عدم حضور این مقامات دولتی در محل پذیرایی از هیئت اعزامی مجلس نمایندگان، بر بی اعتنای مقامات دولتی تاکید داشته و خواستار تحقیقات درین مورد شده است.گفته می شود با هئیت پارلمان (مجلس) افغانستان که به استان بغلان سفرکرد، قرار بود تا سه تن از وزیران کابینه آقای کرزی نیز شرکت داشته باشند. اما پس از اعلام عدم شرکت این وزیران، سه تن از معینان (معاونان) وزرای مذکور معرفی شدند. ولی هیچ یک ازین معینان نیز، در محل وقوع این رویداد حضور نداشته اند. این در حالیست که یک تن از نزدیکان آقای کاظمی سید فاضل سنچارکی، از هشدار های قبلی رسیده بر شخص مصطفی کاظمی نیز خبر می دهد.
دشمنان تازه
برخی از کارشناسان سیاسی بدین باورند که اگر طالبان در رویداد مورد اشاره دست نداشته باشند و این رخداد به حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار نسبت داده شود، این امر در واقع اعلام دشمنانی تازه برای دولت افغانستان خواهد بود. باید دانست که حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که در صف مخالفین دولت افغانستان قرار دارد و خواستار خروج نیروهای خارجی از این کشور می باشد، از قبل اعلام جهاد نموده است. در عین حال با توجه به نفوذ این گروه در مناطق شمالی کشور، در واقع این عملیات نخستین نشانه های بروز نا امنی توسط حامیان گلبدین حکمتیار در این مناطق خواهد بود. مهم این است که در واکنش های جهانی نیز، در هیچ موردی به دست داشتن طالبان درین عمل اشاره نشده است. چراکه در واکنش های مورد اشاره، این اقدام را کار دشمنان افغانستان خوانده اند. استفاده ازین واژه به گونه تصادفی نخواهد بود. در آمریکا، دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید این حمله را اقدامی شرم آور و بزدلانه توصیف کرد، و آن را به تندروهایی سیاه دل نسبت داد که مردان، زنان و کودکان مسلمان را هدف قرار می دهند.بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد این بمب گذاری را محکوم دانست، و نسبت به نا امنی در افغانستان ابراز نگرانی کرد. سفیر بریتانیا در کابل ضمن ابراز همدردی، گفت که چنین عملیاتی بهیچوجه قابل توجیه نیست. وی افزود که دشمنان مردم افغانستان هرگز اجازه نخواهند یافت به پیروزی دست یابند. دولت آلمان هدف این عملیات را ایجاد هراس و جلوگیری از کمک های بین المللی برای ادامه بازسازی افغانستان دانست، و آن را به شدت محکوم کرد. نخست وزیر ایتالیا این حمله را یک اقدام تروریستی مذموم توصیف کرد، و دولت کانادا از آن به عنوان "تهاجم علیه دموکراسی" نام برد.

هیچ نظری موجود نیست: