۱۳۸۷ خرداد ۱۰, جمعه

افغانستان: یک نظر سنجی، پنج نتیجه گیری


از کدام رژیم دل خوش دارید؟
ایستگاه رادیوی خصوصی "وطندار" نظر خواهی ای را سفارش داد، که در آن ۵ هزار شهروند افغان از پایتخت و ولایت های همجوار شرکت کردند.این نظرخواهی بخشی از مجموعه برنامه های ویژه رادیوی مورد اشاره برای پنج آخرین دولت گذشته افغانستان بود. مجموعه برنامه هایی که از ٢٠ تا ٢٩ ثور/اردیبهشت (٩ الی ١۸ ماه مه) سال جاری پخش و منتشر گردید. نظر خواهی وطندار که در شهر کابل و حومه ی آن انجام یافت، بر کارکردهای پنج آخرین رژیم گذشته افغانستان، یعنی از آخرین حاکمیت کمونیستی تا دولت به رهبری "حامد کرزی" متمرکز بود. براساس نتیجه این نظرخواهی دکتر "نجیب الله" با کسب ٢/٩۳ درصد رای مثبت در صدر، و "ملا محمد عمر" با کسب نزدیک به ۸٠ درصد آرای منفی در پایان جدول قرار گرفتند.
دکتر نجیب الله
همانگونه که گفته شد نتایج این نظر خواهی نشان می دهد که ٢/٩۳ در صد از شهروندان شرکت کننده درین رأی گیری معتقدند که حکومت به رهبری دکتر نجیب الله، حاکمیت مطلوب برای افغانستان بوده است. در حالی که فقط ۲/٦ در صد ازین شهروندان اعتقاد دارند، که وی رهبر مناسبی برای این کشور نبوده است .در میان پاسخ دهندگان تنها ۵ در صد بر این نظرند، که این حکومت نه مطلوب و نه نا مطلوب بوده است.
دکتر نجیب الله از سال ١٣٦۵ تا ١٣٧١ (١٩۸٦ الی ١٩٩٢) آخرین رییس جمهوری رژیم کمونیستی تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان بود. وی قبل از پیروزی مجاهدین در ٩ اردیبهشت ١٣٧١ (٢۸ آوریل سال ١٩٩٢) به دفتر سازمان ملل در کابل پناه برد، و تا اشغال این شهر بوسیله ی طالبان در شهریور ١٣٧٤ (سپتمبر ١٩٩۵) در آنجا ماند.
اما طالبان با تسلط بر کابل و پایان دادن به حکومت مجاهدین در صبحگاه نخستین روز ورود به کابل، دکتر نجیب و برادرش شاهپور احمدزی را کشتند و در چهار راه آریانا در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دار آویختند.
حضرت صبغت الله مجددی
تنها ٦/٣٧ در صد از شرکت کنندگان در رای گیری معتقد بودند دوره شش ماهه ی که از آن به حاکمیت به رهبری پروفیسور "حضرت صبغت الله مجددی" نامبرده می شود، حاکمیت قابل اعتباری برای شهروندان این کشور بوده است. ٩/٦٠ درصد از این شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که دوره زمامداری وی برای بهبود شرایط زندگی مردم کمکی نکرده، و ناکام بوده است. ۵/١ در صد هم نه آنرا تائید و نه هم رد می کردند.

حضرت صبغت الله مجددی به مدت شش ماه در افغانستان، نخستین رییس دولت اسلامی مجاهدین پس از فروپاشی حاکمیت های کمونیستی در سال ١٣٧١ ( ١٩٩٢) بود. او در حال حاضر رییس مجلس سنا و رییس کمیسیون مستقل تحکیم صلح در این کشور می باشد.
استاد برهان الدین ربانی
٦/۵١ در صد از شرکت کنندگان در رأی گیری رادیو وطندار احساس می کردند که روی هم رفته حاکمیت به رهبری استاد برهان الدین ربانی، حکومت موفقی بوده است. در حالی که ٤۷ درصد رای مخالف و ٤/١ در صد رای ممتنع نیز به دوره زمامداری وی به چشم می خورد.
استاد برهان الدین ربانی دومین رییس دولت اسلامی مجاهدین در سال های ١٣٧١ تا ١٣۷۵ (١٩٩٢ الی ١٩٩٦) در افغانستان بود. در حال حاضر نیز رهبری "جمعیت اسلامی افغانستان" و جبهه ملی ( اپوزیسیون مقتدر دولت) را برعهده دارد، و وکیل مردم در مجلس نمایندگان می باشد.
ملا محمد عمر مجاهد
نزدیک به ٤/١۸ در صد از رأی دهندگان در نظر خواهی مورد اشاره گفتند، که ملا محمد عمر رهبر مناسبی برای افغانستان بوده است. در حالی که ٩/۷٩ در صد به عکس این مطلب رای داده، و وی را رد کردند. درین نظر خواهی ٧/١ در صد از شرکت کنندگان تنها به رای ممتنع اکتفا نمودند.
ملا محمد عمر بنیانگذار امارت اسلامی در افغانستان بود، که در سال های ١٣۷۵ تا ١٣۸١ (١٩٩٦ الی ٢٠٠۲) در نود در صد از خاک این کشور حکمروایی داشت. وی پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از قدرت خلع گردید، و در جای نا معلومی پنهان شد. او در حال حاضر رهبر اپوزیسیون مسلح دولت و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان می باشد.
حامدکرزی
در حالی که ۵/٤۵ در صد از پاسخ دهندگان قبول داشتند که حامد کرزی روزنه ای را برای آینده افغانستان باز کرده و رهبر موفقی در این کشور بوده است، تقریبآ نزدیک به ۵۲ درصد از رأی دهندگان در مورد دولت به رهبری وی نظر منفی داشتند. درین نظر خواهی ٢/۵ در صد از شرکت کنندگان رای ممتنع برای او را مد نظر قرار دادند.حامد کرزی نخستین رییس جمهوری افغانستان است، که با آرای مستقیم مردم به این مقام رسید. او در سال ١٣۸۳ (٢٠٠٤) از میان هجده نامزد دیگر و با کسب بیش از ۵٠ در صد آراء، ریاست دولت این کشور را برای یک دوره پنج ساله به دست آورد. دوره ریاست جمهوری وی سال آینده به پایان می رسد.
البته نارضایی شرکت کنندگان در نخستین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و عدم کارآیی دولت منتخب، تا حد زیادی از علاقه مندی مردم برای شرکت در حرکت های دیموکراتیک کاسته است. اما روی هم رفته آگاهان بدین باورند که یافته های این نظر سنجی جدید، احتمالآ مایه دلگرمی مردم گردیده و ایجاد شور و شوق برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را بیشتر خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: