۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

پرسه کابوس طالبان در مجلس افغانستان



شماری از خبرنگاران رسانه ها در مجلس نمایندگان افغانستان خبر از پیش نویس طرحی در این مجلس داده اند، که افغانستان را به دوره "طالبانی" رجعت می دهد.البته تا هنوز هیچ تبصره یا خبری از رسانه های داخلی افغانستان در مورد طرح "طالبانی کردن" این کشور منتشر نشده است. اما خبرنگار مجلسی تلویزیون خصوصی طلوع در یادداشتی که به دسترس نهادهای حمایت از آزادی بیان در افغانستان رسیده، از پیش نویس طرحی سخن گفته که مجلس مورد اشاره در برابر آزادی های فردی و اجتماعی درین کشور روی دست گرفته است.این طرح که گفته می شود از جانب "ملاتاج محمد مجاهد" رییس "کمیسیون مبارزه با مواد مخدر و مفاسد اخلاقی" مجلس مطرح گردیده، تا هنوز به جلسه ی عمومی این مجلس ارائه نشده است. بنابراین در حقیقت در مرحله بسیار ابتدایی و به دور از دسترس رسانه ها قرار دارد. اما گزارش های درز کرده به نهادهای دفاع از آزادی بیان در افغانستان، به طرح جدید از برگرداندن وضعیت افغانستان به شش سال پیش اشاره دارد. طرح "طالبانی کردن" افغانستان شامل مواردی است، که از خطوط اساسی مبارزه طالبان در برابر دولت افغانستان و نیروهای خارجی درین کشور می باشد. درین طرح به مسائلی از پوشاک مردان و زنان گرفته تا ممنوعیت استفاده از بلند گوها در محافل خوشی اشاره شده، و برای تطبیق آن نیز راهکارهایی ارائه گردیده است.
نکات کلیدی در طرح کمیسیون مبارزه با مواد مخدر و مفاسد اخلاقی مجلس نمایندگان افغانستان
درین طرح مردان از به گردن انداختن گلوبند، پوشیدن شلوار های طرح دار، استفاده از دست بند، گوشواره و تی شرت، ممنوع شده اند. داشتن موهای بلند برای آنان هم، غیر اسلامی خوانده شده است. طرح مورد اشاره همچنین کبوتر بازی، جنگ حیوانات و بازی با پرندگان راغیر اسلامی خوانده، و از ممنوعیت گفتگوی زنان و مردانی بر روی جاده ها و اماکن عمومی یاد کرده است، که از خانواده های یکدیگر نباشند. در عین حال استفاده از بلند گو در محافل خوشی و رستوران ها غیر اسلامی خوانده شده، و شرط بندی در باشگاه های سنوکر ممنوع گردیده است.طرح مذکور فراتر ازین هم رفته، و خواستار توقف پخش برنامه های گمراه کننده برای جوانان از جانب رسانه های دیداری، شنیداری و شرکت های تلویزیون های کابلی درین کشور گشته است. در عین حال مردم را از فروش و نگه داشتن "دی، وی، دی" و تصاویر ممنوع ساخته است. بر اساس این طرح استفاده از الفاظ رکیک و زشت برای کودکان و زنان در اجتماع هم، خلاف اسلام خوانده می شود.در عین حال زنان به رعایت کامل حجاب اسلامی دعوت شده اند، و از آنها خواسته شده است تا از دستمال هایی استفاده کنند که موهای شان را به صورت کل بپوشاند.همچنین مقرر شده که پس از اینکه مجلس پیشنهاداتی را که در طرح کمیسیون مبارزه با مواد مخدر و مفاسد اخلاقی مجلس نمایندگان آمده تصویب کرد، نیروهای پلیس افغانستان ملزم به اجرای آن می باشند. درین طرح برای این نیروی انتظامی اختیاراتی در نظر گرفته شده است. بر اساس این اختیارات در صورت عدم رعایت مفاد این طرح از سوی شهروندان، پلیس قادر به دستگیری و رفتار اصولی با آنها می باشد.
شیوه های برخورد با متخلفین در طرح مذکور به شماری از مجازات های نقدی اشاره شده، و شیوه های برخورد با آن واضح گردیده است. برای نمونه جریمه ی نقدی برای کسانی که با پرند گان بازی می کنند، ١٠٠٠ افغانی مشخص گشته است. برای رسانه هایی که از دستور این طرح سرکشی کنند نیز، ۵٠٠٠ افغانی جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.
رستوران ها و یا تالار های عروسی که اجازه برگزاری محافل مختلط زنان و مردان را می دهند، ١٠ هزار افغانی جریمه خواهند شد. در عین حال کسانی که به جنگ پرندگان (مرغ جنگی بازی سنتی محلی افغانستان) می پردازند، مجبور به پرداخت ١٠٠٠ افغانی خواهند بود.طرح "طالبانی کردن" افغانستان زمانی در دستور کار کمیسیون مبارزه با مواد مخدر و مفاسد اخلاقی مجلس نمایندگان قرار می گیرد، که این مجلس دو هفته پیش طرحی را به تصویب رساند که در آن تلویزیون های خصوصی درین کشور از نشر سریال های هندی بازداشته شده و از رقص باهمی زنان و مردان انتقاد شده بود.شماری از نمایندگان بدین باورند که طرح ممنوعیت نمایش سریال های هندی در رسانه های دیداری و طرح جدید برای ممنوعیت شماری از آزادی های فردی و اجتماعی درین کشور، برگشت به دوره طالبان خواهد بود.این تلاش ها به دنبال علاقه مندی حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان برای شرکت دادن طالبان در قدرت مطرح می شود. اما شماری از نمایندگان مردم در مجلس بدین باورند که طرح هایی ازین دست، پیش زمینه های دولت افغانستان برای آغاز گفتگو و مذاکره با طالبان می باشد. یعنی دقیقا همان موردی که در آن رییس جمهور حامد کرزی خواستار شرکت گروه طالبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان در سال آتی گشته است.

هیچ نظری موجود نیست: