۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

پشت صحنه سفر نیکلا سارکوزی به کابل



در روزهای واپسین آخرین ماه سال گذشته میلادی و در کمتر از چهل و هشت ساعت، سه مقام ارشد غربی به کابل سفر کردند. آنها پس از ملاقات با "حامد کرزی" رییس جمهوری اسلامی افغانستان، یاد آورد شدند که وی کماکان از حمایت کشورهای غربی بهره مند است. درین میان "نیکلا سارکوزی" رییس جمهوری فرانسه اظهار داشت، که در افغانستان جنگ علیه تروریسم بالا گرفته و کشور های غربی باید متحد باشند تا درین جنگ شکست نخورند. چرا که با شکست در افغانستان، این کشور تبدیل به پایگاه تروریستان خواهد شد. دیدار سارکوزی از افغانستان هنگامی صورت گرفت، که چند روز پیش از آن جرج بوش رییس جمهور آمریکا از متحدان غربی خود خواسته بود با نیروهای آیسف مستقر در افغانستان همکاری بیشتری داشته باشند. در سفر پنج ساعته سارکوزی به افغانستان و در شرایطی که کرزی نیز از آن استقبال شایانی کرد، برای افزایش نیروهای نظامی فرانسه در افغانستان سخن نرفت. اما سارکوزی تا کید نمود، که حضور نظامی کشورش در افغانستان از لحاظ کیفیت افزایش پیدا خواهد کرد. او بعد از رسیدن به کابل و تاکید مجدد بر حمایت کشورش از دولت به رهبری حامد کرزی، اعلام کرد که استرالیا برای مدت زمان طولانی در افغانستان حضور خواهد داشت. سرانجام حامد کرزی یکشنبه ٢٣ دسامبر (٢ دی)، میزبان چند ساعته رهبر دولت ایتالیا "رومانو پرودی" بود. وی برای دیدار با کرزی و نیروهای نظامی ایتالیا در افغانستان، به این کشور سفر کرد.
تشدید بحران، تجدید پیمان
این سه سفر که در کوتاه مدت برگزار شد و تا واپسین لحظات نیز صحبتی از آنها نبود و سری باقیماندند، نشان دهنده تشدید بحران در افغانستان و تضعیف موقعیت حامد کرزی می باشد. چراکه با وجود حضور بیش از شصت هزار سرباز خارجی، پایه های دولت به رهبری وی متزلزل است. کمااینکه سارکوزی هدف از سفرش به کابل را، دو دغدغه اساسی خوانده است. یکی از این دل نگرانی ها مساله امنیت، و دیگری مواد مخدر می باشد. چراکه افغانستان سال گذشته معادل نودوسه در صد از تریاک جهان را تولید کرد، که بخش اعظم آن پس از تبدیل شدن به هروئین به بازار های اروپا سرازیر می شود. از لحاظ امنیتی نیز دولت افغانستان در حال حاضر جدا از قدرتگیری دوباره طالبان، دستخوش سیاست بازی های سمتی و گروهی شدید در خود گردیده که آرام آرام کشور را به چند قدمی بحران فروپاشی رسانیده است. برخی از اعضای جبهه ملی بعنوان همکار دولت کنونی از تغییر قانون اساسی، تشکیل نظام مجلسی و ارتقای صلاحیت های شوراهای محلی بشمول انتخابی بودن والی ها و شهردارها صحبت می نمایند. به نظر می رسد که با بوجود آمدن اپوزیسیون در درون حاکمیت کنونی، حامد کرزی از آینده دستاوردهای نظام خود نگران است. زدوبند های درون نظام در افغانستان در حدیست، که مقامات عالیرتبه دولتی هر دو طرف می خواهند با استفاده از هر فرصتی به تضعیف موقعیت جانب مخالف بپردازند.کرزی در سخنرانی خود در روز تجلیل از قربانیان جنگ بر علاوه نکوهش از کارکرد های سی ساله مجاهدین، حضور افراد بلند رتبه جهادی در کشور را به خود نسبت داد و گفت"آوردیم همه شان را جمع کردیم تا یک نظام بسازیم." اما این سخنان رییس جمهوری از سوی سران جهادی بویژه در قطار همکاران قدرت بی پاسخ نماند، و به شدت تمام مورد حمله قرار گرفت. مثلا "احمد ضیا مسعود" معاون اول رییس جمهور و از اعضای برجسته جبهه ی ملی، از کنار راندن مجاهدین از رده های دولتی شدیدآ انتقاد نمود و دولت فعلی افغانستان را ثمره مبارزات و مقاومت مردم این کشورخواند. سخنان وی، جوابی برای اظهارات رییس جمهوری بود. امروز همه می دانند که کشور در بحران اجتماعی، بی اعتمادی و امنیتی قرار دارد و همه نگران هستند."این بگومگوها میان رییس جمهوری اسلامی افغانستان و سران جبهه ملی، حامد کرزی را در موقعیتی قرار داده است که با استفاده از هر فرصت در صدد جلب حمایت طالبان می باشد. به طوری که در سخنرانی های اخیرش، این نیت به وضاحت دیده می شود. او همچنین در سطوح مختلف وارد مذاکرات با طالبان است تا با آوردن آنها به قدرت، توازن قوا در دولت را میان حامیان خود و جبهه ملی برقرار کند. چراکه هم اکنون رییس جمهور به سبب عدم وابستگی به احزاب سیاسی، شدیدآ در رنج است. کمااینکه "هرون مورین" وزیر دفاع فرانسه که در سفر یاد شده سارکوزی را همراهی می کرد نیز، هدف از سفر سارکوزی به افغانستان را تشدید و وخامت اوضاع امنیتی این کشور توصیف نمود.
میانجی های سارکوزی
در چوکات هیئت فرانسوی به رهبری سارکوزی در کابل، به جز وزیر دفاع، "رامایاد" وزیر مشاور در امور حقوق بشر، "ژان فرانسوآ پونسه" یکی از وزرای سابق، و "آندره گلوکمسان" نویسنده و فیلسوف سرشناس فرانسوی نیز رئیس جمهور کشور خود را همراهی می کردند. گلوکسمان جریانات افغانستان را از سی سال پیش یعنی زمانی دنبال می کند، که کمونیست های روسیه این کشور را در اشغال خود داشتند. او با نیروهای مقاومتگرا در برابر طالبان به خوبی آشنا است، و "احمد شاه مسعود" را کاملا می شناخت. کمااینکه در سال ٢٠٠١ (۱٣۸٠) یعنی زمانی که هیچ دولتمرد فرانسوی حاضر به مذاکره با احمد شاه مسعود نبود، گلوکسمان وی را به پاریس دعوت کرد. احمد شاه مسعود درست چهار ماه بعد ازدیدارش از پاریس، از سوی القاعده ترور شد.بنابراین در شرایطی که روابط میان یاران مسعود و کرزی با گذشت هر روز به تیرگی می گراید، حضور گلوکسمان در چوکات هئیت فرانسوی هوشیاری سارکوزی برای انتخاب چهره ای موثر در تحکیم روابط میان کرزی و یاران مسعود را نشان می دهد. همچنین از آنجایی که با انتخاب سارکوزی به عنوان رییس جمهوری فرانسه روابط میان این کشور و ایالات متحده ی آمریکا بیشتر از هر زمان دیگر نزدیک شده است، به نظر می رسد که وی برای تحکیم پایه های دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان، از نقش کشورش در برگرداندن ثبات به افغانستان استفاده کرده باشد.آقای گلوکسمان که پس از سفر به کابل با یک نشریه فرانسوی صحبت می کرد، در مورد وضعیت امنیتی در افغانستان گفت: "در حال حاضر باید به افغانها کمک کرد، تا کشوری آزاد و دیموکراتیک را بنا کنند. چراکه اگر جامعه بین المللی درین امر موفق نشود، این کشور مجددآ به مرکز تمویل تروریستان تبدیل خواهد شد. این سخنان آقای گلوکسمان درست اشاره ای به تمایل رییس جمهور کرزی برای مذاکره و برگرداندن طالبان به قدرت است، که این فیلسوف سرشناس فرانسوی هشدار برای نزدیک شدن به طالبان را می دهد.
اجلاس جدید ناتو
نگرانی همکاران بین المللی افغانستان در حالی از وضعیت امنیتی درین کشور بلند گرفته است، که ٢٠٠٧ (۱٣۸٦) مرگبارترین سال درینکشور از زمان سرنگونی دولت طالبان در ٢٠٠١ (۱٣۸٠) به حساب می آید. به طوری که بیش از شش هزار تن درگیری های این کشور کشته شدند.اجلاس ناتو که قرار است در ماه آوریل سال جاری میلادی (فروردین-اردیبهشت سال آینده خورشیدی) برگزار شود، اوضاع امنیتی افغانستان را بررسی خواهد کرد. ظاهرآ قرار است فرانسه نیز به زودی عزم خود را در جهت مداخله و تاثیر بیشتر در افغانستان اعلام کند. درحال حاضر صدو بیست وپنج مربی فرانسوی نظامیان افغانی را آموزش می دهند، و قرار است شصت نفر دیگر به تعداد آنان افزوده شود. در عین حال بناست که پنجاه مربی فرانسوی نیز، به استان جنوبی اورزگان اعزام گردند. کارشناسان سیاسی بدین باورند که پس از اجلاس آتی ناتو، فرانسه در کنار تامین امنیت در افغانستان، مسوولیت های بیشتری را برعهده خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: