۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

یک موشک با چند نشان: گسترش عملیات نظامی آمریکا به درون خاک پاکستان برای مبارزه با تروریسم



سرانجام بلند پایگان ارتش پاکستان و منابع وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (آی اس آی) پذیرفتند، که "ابولیث اللیبی" و سیزده تن از همراهانش با موشک شلیک شده از یکی از هواپیماهای جنگی بدون خلبان آمریکایی به قتل رسیده اند. هواپیمایی که از پایگاه های نظامی این کشور در افغانستان بلند شده بود. اللیبی برای نخستین بار پس از حملات نیروهای آمریکایی به افغانستان در سال ٢٠٠٢ (١٣۸١)، اعلام کرد که "اسامه بن لادن" رهبر شبکه القاعده و "ملاعمر" رهبرگروه طالبان از حمله نظامی آمریکا به افغانستان جان به در برده اند. اللیبی در دور جدید فعالیت هایش، نقش سخنگوی شبکه تروریستی القاعده را برعهده داشت.
اهمیت ترور بلندپایه ترین تروریست
آمریکا پس از هدف قرار دادن ابولیث اللیبی و همراهانش اعلام کرد که وی تلاش داشت تا "بیت الله محسود" از بلند پایگان طالبان در وزیرستان شمالی را راضی کند، تا برای مبارزه با نیروهای آمریکایی به افغانستان برود. محسود هم به وی وعده داده بود، که اینکار را انجام خواهد داد. بر اساس اعلام آمریکا، محسود اخیرا با ملاعمر رهبر گروه طالبان سر به مخالفت برداشته است.مقام های بلند پایه آمریکایی اللیبی را پس از اسامه بن لادن و" ایمن الظواهری"، از مشهورترین سرکرده های القاعده می دیدند. تلاش اللیبی در پیوند با محسود، در واقع نزدیک کردن درزهای به وجود آمده در رهبری طالبان بود، که برای نخستین بار در سطح رهبری این گروه بوجود آمده است. لذا اللیبی با درک عواقب مخالفت های درونی شبکه القاعده که باعث فروپاشی و سردرگمی خطوط فکری این گروه در مبارزه با غرب خواهد شد، با استفاده از هر گونه امکانی برای حل این مشکل کوشیده بود. وی با شخص ملاعمر روابط خوبی داشت. این دو در اوایل دهه نود میلادی (دهه هفتاد خورشیدی) در آوان جهاد مردم افغانستان در برابر قشون سرخ، با یکدیگر آشنا شدند. اللیبی در سال ١٩٩۵ (١۳٧٤) به اتهام دست داشتن در بمبگذاری مقابل سفارت آمریکا در عربستان سعودی، دستگیر شد. اما به زودی موفق گردید از زندان فرار کند، و به افغانستان بازگردد. وی تا دم مرگ از متحدین برجسته ملاعمر رهبر گروه طالبان و از اعضای برجسته شبکه القاعده بود. بر اساس گزارش ها اللیبی برای آخرین بار در ماه ژوئن سال ٢٠٠۷ (خرداد-تیر ١۳۸٦) در استان پکتیای افغانستان دیده شد.
شمارش معکوس برای پاکستان
حمله بر جغرافیای پاکستان به وسیله ی بم افکن های بدون خلبان آمریکایی که پیش ازین تنها ماموریت مبارزه با هراس افکنی (تروریسم) در خاک افغانستان را به دوش داشته اند، بیانگر جزم آمریکا برای عزم این کشور در تعقیب دهشت افکنان در درون مرزهای پاکستان است. پس از ترور خانم "بینظیر بوتو"، بلند پایگان ارشد دولت آمریکا در حال ارزیابی امکان واگذاری اختیارات ویژه به وزارت دفاع ( پنتاگون) و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای انجام عملیات در مناطق قبیله ای پاکستان می باشند. یعنی نقاطی که به نظر می رسد، القاعده در آنجا به بازپسگیری قدرت پرداخته است.برنامه جدید دولت آمریکا درنشست ویژه ای با حضور "دیک چینی" معاون رییس جمهور، "کاندولیزا رایس" وزیر امورخارجه، و شماری از مشاوران امنیتی بلند پایه کاخ سفید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. براساس این برنامه قرار است نهاد های وابسته به سیا به منظور هدف قرار دادن برخی از اهداف مشخص در پاکستان، از جانب دولت این کشور از اختیارات قانونی برخوردار شوند. دولت آمریکا هنوز طرح ها و برنامه های جدید خود در این پیوند را، بطور رسمی به "پرویز مشرف" رییس جمهوری پاکستان و یا فرمانده جدید ارتش این کشور ارائه نکرده است. اما دولت پاکستان به رهبری "پرویز مشرف" از قبل مخالفت شدید مردم و خود را با طرح آمریکا برای تعقیب و هدف قرار دادن تروریستان در خاک پاکستان، ابراز داشته است. مخالفت پرویز مشرف با اقدام نظامی آمریکا در جغرافیای پاکستان زمانی ابراز می شود که در حال حاضر براساس یک توافق پنهان، دست کم پنجاه نظامی آمریکایی در درون مرز های پاکستان به تعقیب هراس افکنان می پردازند و گزارش های اطلاعاتی را به منابع آمریکایی می فرستند. جدا ازین، طبق گزارش های درز کرده به رسانه ها هم اکنون اغلب عملیات های ضد تروریستی در خاک پاکستان از سوی ماموران سیا صورت می گیرد، که در افغانستان مستقر هستند. کارشناسان سیاسی بدین باورند که حمله ی هواپیماهای جنگی آمریکا به خاک پاکستان، در واقع می تواند زنگ خطری برای مخالفت از قبل اعلام شده "پرویزمشرف" در برابر برنامه های جدید ایالات متحده در تعقیب دهشت افکنان در جغرافیای پاکستان باشد. چراکه آمریکایی ها با اجرای این حمله، برای پاکستان گوشزد کردند که حتی در صورت عدم توافق این کشور در برابر ورود نیروهای آمریکایی به خاک پاکستان برای مبارزه با هراس افکنی، شمارش معکوس ایالات متحده در برابر اقدامات دولت پاکستان در برابر شورشیان و هراس افکنان آغاز شده است.

هیچ نظری موجود نیست: