۱۳۸۷ خرداد ۳۱, جمعه

تهديد کرزى به جنگ با پاکستان، آخرین برگ برای رفتن به انتخابات

یکشنبه ١۵ ژوئن (٢٦ خرداد) "حامد کرزی" رییس جمهوری اسلامی افغانستان در حالیکه به شدت زیر تاثیر وضعیت نا به سامان امنیتی، زمزمه های کنار گذاشته شدن از جانب حامیان خارجی و اتهام ناکارآیی در افکار عامه قرار داشت، به پاکستان حملات تند لفظی کرد.کرزی با نسبت دادن ویرانی های سه دهه اخیر افغانستان به پاکستان، گفت که دیگر حوصله اش لب ریز شده و متجاوزین را که در خاک پاکستان پایگاه دارند مورد حمله قرار خواهد داد. به نقل از منبعی معتبر که نخواست نامش فاش شود، سوأل واکنش دولت در برابر اعلام جهاد طالبان پاکستانی با نیروهای امنیت بین المللی و افغان، از سوی سخنگویان دولت به خبرنگاری داده شد تا از کرزی بپرسد.درین نشست رییس جمهور جدا از حمله لفظی به پاکستان، از مقام های عالی رتبه افغانی که حامل تابعیت خارجی هستند نیز، انتقاد کرد. وی همچنین هشدار داد که ازین پس هیچ فردی را که حامل تابعیت دوگانه باشد، در مقام دولتی نخواهد گماشت. کرزی در حالی که این پاسخ را در پیوند به سوأل گسترش فساد در دولت ارائه می کرد، گفت: "اینطور نمی شود که هم وزیر می باشم، و هم تابعیت خارجی خود را نگه می دارم. بس است دیگر برایشان حوصله نمی کنیم".
تهدید حمله به پاکستان
کرزی درین نشست ضمن هشدار به طالبان پاکستانی و حامیان این گروه (که بیشتر از دستگاه استخبارات پاکستان نامبرده می شود)، اعلام کرد که اگر حملات آنان بالای افغانستان متوقف نگردد، واکنش نشان خواهد داد.وی به گفته های "بیت الله محسود" رهبر طالبان پاکستانی اشاره کرد که پس از قرارداد صلح با دولت پاکستان، از ادامه حملات به نیروهای غربی و دولت افغانستان (که از سوی طالبان جهاد خوانده می شود) سخن گفت. کرزی خاطرنشان کرد: "افغانستان حق دفاع از خود را دارد، و این بار بیت الله محسود و ملاعمر پاکستانی را در خانه هایشان (درخاک پاکستان) هدف قرارخواهیم داد."این اظهارات تند کرزی با واکنش شدید دولت پاکستان روبرو گشت، و این دولت با احضار نماینده سیاسی افغانستان در اسلام آباد هشدار حمله به پاکستان را نادرست وغیر مسئولانه خواند.به این مفهوم که "شاه محمود قریشی" وزیر خارجه پاکستان پس از احضار "انور انورزی" سفیر افغانستان در اسلام‌ آباد و ابلاغ شدیدترین مراتب اعتراض سیاسی به وی، بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن اظهارات کرزی "غیر مسئولانه" خوانده شده است. در این بیانیه آمده "مایلم به خوبی این را روشن کنم، که پاکستان به هر قیمتی از تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود در حیطه درون مرزی دفاع خواهد کرد."در بخش دیگری از آن نیز گفته شده "از آن جایی که دو کشور با دشمنی مشترک رو در رو هستند، بیش از همیشه لازم به نظر می‌ رسد که مقامات افغانی از بیان اظهارات غیر مسئولانه و تهدیدآمیز خودداری کنند."رییس جمهور کرزی درست زمانی هشدار حمله به پاکستان را می دهد، که ارتش این کشور با داشتن ٦٢٠ هزار سرباز در شمار یکی از هفت ارتش بزرگ جهان قرار دارد، که با سلاح کشنده زروی مسلح هستند.
اعلام شکست
حامد کرزی ضمن اعلام حمله به پاکستان، کماکان به شکست خود نیز اعتراف کرده است. او با اشاره به حملات طالبان که از آنسوی مرز افغان ها را هدف قرار می دهند، گفت: "به هر حال ما در اینجا کشته می شویم. پس بهتر است که یک قدم پیشتر رفته و در آنجا (پاکستان) خود را بکشیم، تا حداقل جلو حمله به افغانستان گرفته شود."اظهارات رییس جمهور مبنی بر کشته شدن و شکست، نوعی دیگر از نومیدی و اعتراف به درماندگی در راه حل بحران افغانستان می باشد. کشوری که با مصرف میلیارد ها دلار تا هنوز شمار افراد ارتش ملی آن، تنها به هشتاد هزار تن رسیده است. یعنی شماری که پاکستان چیزی بیشتر از آن را در مرزهایش با افغانستان فرستاده است.
فشارهای برونی و درونی
برونی
کنفرانس پاریس در عین حال که روزنه ای برای کمک به افغانستان خوانده می شود، حاوی پیام ناخوش آیندی هم می باشد. به این مفهوم که دولت افغانستان را بزرگترین دولت آلوده با فساد در جهان می خواند. این اتهام در همایش بزرگی که در آن نمایندگان بیش از ٦۵ کشور و ١۵ نهاد جهانی شرکت داشتند، در سخنرانی همه نمایندگان شرکت کننده مورد تأکید قرار گرفت. بنابراین جایگاه رییس جمهور کرزی را به عنوان رهبر دستگاه آلوده به فساد، بیشتر متزلزل کرد. همچنان عدم حضور "زلمی خلیلزاد" نماینده آمریکا در اجلاس پاریس و بلند گرفتن زمزمه های آمادگی او برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان، رؤیای پیروزی حامد کرزی در انتخابات سال آینده را که به کمک های جهان بویژه ایالات متحده آمریکا چشم دوخته است، تاریک ساخته و فشارهای جهانی بر وی را افزوده است.
درونی
فشارهای درونی بر رییس جمهور کرزی از قصرریاست جمهوری آغاز می شود، و تا دوردست ترین ولایت های افغانستان دامنه دارد. اختلاف وی با شماری از وزرای کابینه و معاونین دولت از عمده موارد آزار دهنده در قصر ریاست جمهوری افغانستان است، که گاه گاهی اخبار آن به رسانه ها نیز می رسد.چالش های امنیتی و ادامه نا آرامی ها که حاکمیت ملی افغانستان را نشانه گرفته و جنوب و شرق کشور را در کام خود فرو برده است، به عنوان برجسته ترین فشارهای درونی بر رییس جمهوری عنوان می گردد.حمله اخیر(هالیوودی) طالبان به زندان قندهار و فرار نزدیک به ١۵٠٠ تن از زندانیان که بیشترینه جنگجویان طالب شامل آن اند، و کنترل شهرستان "ارغنداب" که فاصله اندکی با شهر قندهار دارد، فشارها بر کرزی رابه حد اکثر رسانیده است.قندهار زاد گاه حامد کرزی است. بنابراین قدرت گیری طالبان در آن، جایگاه وی در سطح کشور را به شدت آسیب می زند. هرچند حامد کرزی پیش ازین نیز کمتر به قندهار سفر کرده و با مردم آنجا دیدار داشته است، اما شورش طالبان در زندان این شهر و به دست گرفتن شهرستان ارغنداب هشدار نزدیک شدن کرزی به قندهار را می دهد. جایی که او در آن بیشترینه آرای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٠٤ (١۳٨۳) را، به دست آورده بود.

آخرین گزینه
در حالی که حامد کرزی برای رفتن به کارزار انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آماده می شود، آگاهان از افت فزاینده محبوبیت وی در کشور و در میان حامیان غربی اش سخن می گویند.بنابراین برخی باور دارند که کرزی می خواهد با سخنرانی آتشین در برابر پاکستان، احساس ملی و وطنی افغان ها را بر انگیخته و به ترمیم ناکامی های شش سال آخر دولت به رهبری خود بپردازد. اما هرچند که سخنگوی وی تلاش در کم اهمیت بودن گفته های او نمود این امکان نیز وجود دارد، که کرزی به زودی برای گفته هایش از پاکستان پوزش بخواهد. گذشته هم، اینرا به اثبات رسانده است. اما کرزی ازین آزمایش ثابت کرد، که تنها برگ برنده را هنوز در اختیار دارد.زیرا مردم افغانستان که در سه دهه اخیر همواره از مرزهای جنوب کشور و با حمایت پاکستان شاهد بی ثباتی زادگاهشان بوده اند، بی تردید از سخنان حامد کرزی حمایت می کنند. لذا آخرین برگ برنده وی برای رفتن به انتخابات، قرار گرفتن در برابر پاکستان خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: