۱۳۸۷ خرداد ۲۳, پنجشنبه

فرمانده کفتر: بزرگترین زن جنگ سالار افغانستان


خانم "بی بی عایشه" 55 ساله تنها زن جنگ سالار در کشوریست، که در آن برون رفتن زنان بدون محرم یک تابو شناخته می شود. چهره ی تاریک، دستانی بزرگ و هیکل مردانه، از او معروفترین چهره فرمانده زن افغانی را ساخته است.بی بی عایشه که به "فرمانده کفتر" مشهور است از فرماندهان جمعیت اسلامی افغانستان در سال های نبرد در برابر اشغال قشون سرخ در افغانستان بوده، و در جریان مقاومت در برابر نیروهای طالبان نیز نقش مهم و برجسته ی داشته است. او در لویه جرگه (مجلس بزرگ ملی) اضطراری سال ١۳٨١ (٢٠٠٢)، نماینده مردم شهرستان نهرین ولایت بغلان بود.کفتر خاطر نشان می کند، که مقاومت و دلاوری را از پدرش (حاجی دولت ) به ارث برده است. همچنین به گفته خودش هرچند خواندن و نوشتن بلد نیست، اما استفاده از سلاح را به خوبی می داند. وی نخستین گلوله را در سال ١۳۵٨ (١٩۷٩) شلک کرده، و یک اشغالگرروسی را کشته است. او این رخداد را چنین به خاطر می آورد: "درست بیاد ندارم چند نفر را کشته ام، اما نخستین روسی را که کشته ام بخوبی به خاطر دارم. او یک سرباز اشغالگر بود. مردی جوان که به او شلیک کرده، و وی را کشتم. پس از آن، جسدش را به دریا پرتاپ کردم."فرمانده کفتر می گوید در زمان اشغال افغانستان بوسیله ی قشون سرخ، نزدیک به ٢٠٠٠ جنگجوی مسلح را رهبری می کرده است، که ٤٠٠ تن آنان از نزدیکانش بوده اند. وی دو پسرش را نیز از دست داده است.
جنگجو
فرمانده کفتر در زمان تجاوز اتحاد جماهیر شوروی وقت و بعد از آنکه فرزندش به دست افراد مسلح به قتل رسید، سلاح برداشت و به دست خود قاتلین پسرش را کشت. به این ترتیب به یک زن جنگجو مبدل گشت. همچنان طالبان با حمله به صفحات شمال افغانستان قادر شدند، همه شهرستان ها و مرکز ولایت بغلان را به تصرف خود در آورند. اما فرمانده کفتر با مقاومت در برابر طالبان، در چندین نبرد به پیروزی دست پیدا کرد. به طوری که طالبان هرگز شهرک "بزدره " یعنی زادگاه و قرار گاه فرمانده کفتر را، به طور کامل اشغال کرده نتوانستند.کفتر که آغاز مبارزاتش را همزمان با اشغال افغانستان بوسیله ی قشون سرخ شوروی می خواند، حالا خیلی ضعیف به نظر می رسد. چرک و چروک های روی صورتش به خوبی نشان از پیری را در او برجسته ساخته است. هر چند خودش هنوز با پیر خواندنش موافق نیست و نمی خواهد خود را ضعیف نشان دهد، اما به این نکته اعتراف می کند که دیگر نمی تواند خوب نشان زند و می گوید که چشمانش دوربینی خود را از دست داده اند.همه فرماندهان همردیف کفتر و کسانی که زیر فرمانش در برابر طالبان جنگیده بودند، دیگر در منطقه ای که او در آنجا است، به روند خلع سلاح گروه های مسلح غیرمسوول پیوسته اند. روندی که بوسیله ی وزارت دفاع افغانستان تطبیق می شود. ولی شهرستان نهرین شهر بزدره ولایت بغلان قرار گاه فرمانده کفتر می باشد، و او در شمار محدود فرماندهانی است که هنوز گروه مسلحی را در اختیار دارند. سازمان ملل متحد در سال ٢٠٠٦ (١۳٨۵) اعلام کرد، که فرمانده کفتر دست کم گروه ۵٠ نفری از افراد مسلح غیر مسوول در ولایت بغلان را رهبری می کند. اما نزدیکان این فرمانده زن می گویند، که در حال حاضر افراد زیر فرمان وی نزدیک به ٢٠٠ تن هستند.
شورشی و رهزن
نیروهای امنیتی افغان در ولایت بغلان تا هنوز بارها فرمانده کفتر را متهم به ترور، قتل و سرقت های مسلحانه درین ولایت کرده اند. در آخرین مورد مقامات ولایت مورد اشاره قتل یک فرمانده جهادی و معاون قطعه منتظره پلیس در بغلان را، به فرمانده کفتر نسبت دادند و او را متهم شناختند. مقامات امنیتی بغلان می گویند زمانی که پلیس به دستگیری کفتر و افراد زیر امرش اقدام می کند، آنها به کوه هایی می گریزند که در نزدیکی قرارگاهشان واقع شده اند. به همین سبب کوه های سر به فلک کشیده ولایت بغلان که از سال های دور در حیطه ی قدرت او و فرماندهانش قرار داشته اند، کار دستگیری آنان را برای پلیس و نیروهای امنیتی دشوار می سازد.اما فرمانده کفتر این اتهام که سلاح و افراد مسلح اش را برای استفاده در راه های نا مشروع نگاه داشته است، به شدت رد می کند. او می گوید که سال های زیادی در منطقه مسلح بوده، و به قدر کافی دوست و دشمن دارد.وی همچنین خاطرنشان می کند: "اگر امروز سلاح و افرادم را تسلیم دولت کنم، شاید فردا مورد سوء قصد قرار گرفته و به قتل برسم". او با اشاره به فرماندهان رقیبش که در منطقه دارای اسلحه و نفوذ قابل توجهی هستند، خلع سلاح خود را معادل با تسلیم شدن و گردن نهادن به رقیبانش می داند.
هشدار آیسف

در آخرین نشست مشترک مقامات عالی رتبه ولایت های شمال افغانستان با فرمانده عمومی آیسف، از فعالیت های فرمانده کفتر به شدت ابراز نگرانی گردید. همچنین از او خواسته شد تا خود و افراد اش را به دولت تسلیم کند. درین نشست به او و همرزمانش هشدار داده شد که اگر خود را به نیروهای امنیتی تسلیم ندارند، باید از بین برده شوند.در نشست مورد اشاره همچنین "عبدالجبار حق بین" والی ولایت بغلان یعنی ولایتی که محل بیشترینه فعالیت های فرمانده کفتر است، گفت که باید به خود کامگی کفتر و همرزمانش پایان داده شود. چراکه اوضاع امنیتی در بغلان را به شدت نا امن ساخته اند. فرمانده کفتر پس از هشدار آیسف و نیروهای امنیتی افغان، خود و پنج تن از افراد مسلحش را به دولت تسلیم کرده است. اما مردمان محل که در منطقه ی زیر نفود وی بود و باش دارند، از اقدامات دولت در برابر این فرمانده خوش بین نبوده، و مشکوک هستند که او در حال حاضر با توجه به نفوذ خود مورد پیگیرد نیروهای امنیتی قرار گیرد.کمااینکه باشندگان شهرستان بزدره می گویند که فرمانده کفتر با مقامات عالی رتبه در سطح منطقه و مرکز ارتباط داشته، و از او حمایت می شود. یک تن از این باشندگان اظهار می کند که حتی اگر فردی در مناطق دور دست ولایت بغلان اقدامی در برابر قانون انجام دهد، در حقیقت با گریختن به این منطقه از دست دولت فرار کرده است.جهادگران افغانستان بدین باورند که در دوران جهاد و مقاومت، ده ها تن از زنان در برابر تجاوز سرخ و لشکر کشی طالبان جان هایشان را از دست داده اند. زنانی که به مانند فرمانده کفتر در برابر اشغال و تجاوز ایستادگی می کردند. زیرا نقش زنان در شکست عملیات طالبان در مناطق شمال افغانستان، به خوبی نشان از مقاومتشان در برابر اشغالگران در این سرزمین دارد. به طوری که طالبان حتی در آخرین روز های حاکمیت شان حین عقب نشینی از ولایت کاپیسا (در شمال افغانستان)، مورد هجوم زنانی قرار گرفتند که با آبجوش به آنها حمله کرده و ایشان را از پای در آوردند.اخیرآ جبهه گیری بی بی عایشه در برابر دولت افغانستان که حقوق و رهایی زن از بنیادی ترین شعارهای حاکمان آن است، بزرگترین دغدغه این دولت و نیروهای خارجی درین کشور خوانده می شود.

۱ نظر:

Waheed Ahmad Jalalzada گفت...

بکتاش جان، بسیار زیبا و خوب مینویسی ماشالله. کامیاب و موفق و در پناه خداوند باشی. از بلاگ ات خوشم میایه و هرروزه سری به اش میزنم. خدا و خنده با شما باشه.