۱۳۸۷ آذر ۱۵, جمعه

کرزی: ملاعمردرحال ادای نماز درمسجدی درشهرکویته دیده شده است

یك مقام ارشد نظامی پیشین طالبان با پرده برداشتن از محل بودوباش رهبر شورشیان طالب، می گوید که ملا محمد عمر در شهر "كویته" پاكستان زندگی می ‌كند. ولی دولت پاکستان و سازمان استخبارات نظامی این کشور نه اینکه او را دستگیر نمی کنند، بلکه ملاقات ها و رفت آمد افرادی که برای دیدار با وی می روند را نیز، زیر نظارت دارند. ملا محمد ظاهر آخند یكی از فرماندهان ارشد پیشین تحریک طالبان و از یاران دیرین ملا محمدعمر فاش كرد: "ملا محمد عمر رهبر فراری طالبان و یكی از برجسته ‌ترین افراد تحت تعقیب سازمان ملل و ایالات متحده ی آمریكا، با تغییر چهره در شهر کویته ی پاكستان زندگی می كند." این فرمانده ی طالبان كه پس از فروپاشی حاکمیت این گروه در سال ۲۰۰۱ (١٣٨٠) با نیروهای از همپاشیده ی طالبان به پاكستان فرار کرده، می گوید: "ملا محمد عمر تغییر چهره داده است. او محاسن خود را كوتاه كرده، عمامه به سر نمی ‌گذارد، و عینك سیاه به چشم می ‌زند. به طوری که اكنون تشخیص وی بسیار مشكل است.". ملا ظاهر می گوید که پس از فرار به پاکستان، از طریق شماری از فرماندهان پیشین این گروه به مقامات نظامی و استخباراتی این کشور معرفی شده، و ماهانه ۵٠٠ دلار آمریکایی از این ارگان ها دریافت می کرده است. ملا ظاهر دو سال پیش از گروه طالبان جدا شده، و اکنون در حومه های ولایت قندهار در جنوب افغانستان زنده گی می کند. وی كه از آشنایان قدیمی ملا عمر بوده، مدعی است كه بارها ملا محمد عمر را در شهر كویته ملاقات كرده و چند بار با او درین شهر غذا خورده است. ملا ظاهر با بیان اینكه ملا عمر چند پناهگاه امن در شهر كویته دارد، می افزاید: "ملا محمد عمر گاهی نماز جماعت را در یكی از مساجد این شهر در نزیكی «سلیم پلازا» به جا می‌آورد". ملا ظاهر در مورد نقش رهبر طالبان در سمت و سودادن به عملیات نظامی طالبان در افغانستان خاطرنشان می کند: "ملا عمر گاهی شب‌ ها در یك پایگاه نظامی در منطقه «نواكیلی» نزدیك شهر كویته به سر می ‌برد. شهری كه در آن جنگجویان طالب شیوه ساخت مواد منفجره و بمب های خودساز را، از فرماندهان القاعده مستقر درین مکان می‌آموزند."

کرزی: ملاعمر در حال ادای نماز در مسجدی در شهر کویته دیده شده است
پرده از محل بودوباش رهبرشورشیان طالب زمانی توسط یکی از فرماندهان پیشین این گروه برداشته می شود، که حامد كرزی رئیس ‌‏جمهور افغانستان بارها تاكید كرده كه ملاعمر رهبر طالبان، در شهر كویته واقع در جنوبشرقی پاكستان مخفی شده است. كرزی در اظهارات خود كه بلافاصله توسط سخنگویان دولت پاکستان پاسخ داده شد، گفته است: "ما می‌‏ دانیم كه ملاعمر در كویته مخفی شده است." همچنان رییس جمهوری افغانستان در یکی از نشست هایش با بزرگان جنوب افغانستان گفته است، که منابع اطلاعاتی به وی خبر داده اند که ملاعمر در حال ادای نماز در مسجدی در شهر کویته دیده شده است. در عین حال عبدالحق حقيقی مشهور به دكتر محمد حنيف یکی از سخنگويان طالبان نیز كه دو سال پیش به اسارت نيروهای امنيتی افغانستان درآمد و هفته گذشته توسط افراد نا معلوم در زادگاهش به قتل رسید، اعتراف كرده بود كه ملاعمر در شهر كويته پاكستان مخفی شده، و تحت حفاظت سازمان اطلاعات پاكستان قرار دارد. عبدالحق به بازجويان گفته بود كه طالبان با كمك سازمان اطلاعات پاكستان عملیات در افغانستان را تنظیم می کنند.

مقامات سیا: ملاعمر در شهر کویته ایالت بلوچستان است
خبر محل اختفای ملا عمر در شهر کویته ی پاکستان زمانی فاش می شود، که مسوولان دولت ایالات متحده آمریکا پیش ازین بارها اعلام کرده بودند که رهبران دو گروه طالبان و القاعده و در راس آنها ملاعمر و اسامه بن لادن در مناطقی از پاکستان مخفی شده اند. اما سازمان استخبارات نظامی پاکستان نمی خواهد آنان را دستگیر کند. آخرین اطلاعاتی که از سوی "سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا" (سیا) به نشر رسیده است نیز، حاکی از آن است که ملاعمر رهبر طالبان و دیگر رهبران این گروه در شهر کویته ایالت بلوچستان واقع در جنوب غرب پاکستان مستقر هستند. کویته پایتخت استان بلوچستان پاکستان است، که در مرز افغانستان قرار دارد.
این مطلب را روی سایت واشنگتن پریزم بخوانید

هیچ نظری موجود نیست: