۱۳۸۷ آذر ۸, جمعه

طرح هفت ماده ای ملا محمد عمر برای گفتگو با دولت افغانستان

مهمترین شرط های طالبان برای انجام مذاكرات با دولت حامد كرزی رییس جمهور افغانستان و قطع روابط با تشكیلات القاعده، در قالب یک طرح هفت ماده ای و پیش از کنفرانس ادیان به دست ملک عبدالله رسید. کنفرانسی که به پشنهاد پادشاه عربستان سعودی در نیویورک برگزار شد. این طرح در دیدار حامد کرزی با پادشاه عربستان سعودی، به دسترس رییس جمهوری اسلامی افغانستان قرار گرفته است. براساس خبر درز کرده به واشنگتن پریزم از قصر ریاست جمهوری افغانستان، این طرح که برخی پیشنهادات تازه از جانب رهبری طالبان در آن به چشم می خورد، مورد استقبال حامد کرزی قرار گرفت. اعلام محافظت از "ملاعمر" در نشست خبری رییس جمهوری افغانستان پس از بازگشت از نیویورک نیز، پاسخ مثبت به این طرح بوده است. در نامه ای که از آن به عنوان طرح هفت ماده ای ملا محمد عمر برای آغاز گفتگوها با دولت افغانستان یاد می شود، مواد ذیل با برخی از تجدیدنظرها در دیدگاه های قبلی طالبان موجود می باشند:
زمان بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان
این نخستین باریست که رهبری طالبان لحن شدید "خروج بدون قید و شرط نظامیان آمریکایی" را، به "خروج زمان بندی شده" آنان عوض کرده است. براساس این ماده طالبان خواستار آن گردیده است که: "برای خروج این نیروها از افغانستان زمان بندی مشخص شود، که در روشنایی آن مذاکرات با دولت افغانستان صورت گیرد".
سهیم ساختن طالبان در ساختار دولت مرکزی و حاکمیت های محلی
هرچند تا هنوز شماری از اعضای بلند پایه ی طالبان در چهارچوب ساختار حکومت و دولت افغانستان عهده دار مقامات مهم می باشند، اما در طرح تازه روی نقش ایشان در حاکمیت های محلی نیز تاکید گردیده است. شماری از گزارش ها می رسانند، که پیش ازین نیز طالبان در طرح های همسانی خواستار به دست گرفتن کنترل شش ولایت در جنوب افغانستان گردیده بودند. طرح هایی که از جانب دولت این کشور و جامعه جهانی بی پاسخ ماندند. اما در برنامه جدید طالبان، از هیچ ولایتی ذکری نرفته و آنها فقط خواستار سهیم ساختن خود در حاکمیت های محلی کشور گردیده اند.
جذب نظامیان طالب به صفوف ارتش ملی افغانستان
این بند در پیشهادات طالبان کاملآ جدید بوده، و پیش ازاین هیچگاه درخواست جذب آنها در صفوف ارتش ملی افغانستان شنیده نشده است. البته براساس برخی اطلاعات شماری از فرماندهان و جنگجویان پیشین طالبان در حال حاضر در صفوف این ارتش هستند، و در شماری از پست های کلیدی آن نیز جادارند. اما شورشیان طالب تا هنوز ارتش مورد اشاره را یک نیروی مزد بگیر (مزدور) خطاب کرده، و به ناتوانی آن تاکید می ورزند. بنابراین در پیشنهاد تازه به نظر می رسد ملاعمر به جای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، گام جدیدی در به رسمیت شناختن دولت افغانستان برداشته است.
معافیت (عفو) برای طالبانی که تا هنوزدر برابر نیروهای آمریکایی و افغان می جنگند
هر چند ساختار سیاسی امارت طالبان پس از عملیات نظامیان آمریکایی در افغانستان کاملآ از هم پاشید، اما بخشی از تشکیلات نظامی این گروه در گوشه و کنار ولایت های جنوبی افغانستان دست ناخورده باقی ماند. این دسته های پراکنده اما دست ناخورده، بعد تر با مساعد دیدن وقت و ضعف نظامیان افغان و ائتلاف، در برخی موارد دوباره سر بلند کردند و در حال مبارزه و به چالش کشیدن حضور نظامیان خارجی در کشور می باشند. در این جریان شبه نظامیان طالب زیرعنوان جهاد در برابر اشغالگران، بیش از چندین هزار نظامی خارجی و شهروندان افغان را به قتل رسانیده اند. در طرح تازه ی ملاعمر برای این دسته از طالبان، معافیت (عفو) قضایی درخواست گردیده است.
استقرار نیروهای اسلامی در كشور
ملاعمر در طرح اش برای جلوگیری از افتادن افغانستان به دور جدید از هرج و مرج و درگیری های داخلی، پیشنهاد کرده است که پس از خروج نیروهای آمریکایی و نظامیان غربی (ائتلاف و ناتو)، نیروهای کشورهای اسلامی برای استقرار امنیت جایگزین نیروهای غربی گردند. البته درین طرح از هیچ کشور خاصی نام برده نشده است. اما روابط خوب طالبان با کشورهای عربی، بیشتر حکایت از تمایل ملاعمر برای جایگزین ساختن سربازان عربی بجای نظامیان غربی دارد.
دین اسلام به عنوان قانون اساسی و رسمی كشور
یکی از بحث برانگیزترین مواردی که تا هنوز روند مذاکرات دولت زیر سایه ی ناتو در افغانستان و طالبان را با کندی مواجه ساخته است، عدم موافقت طالبان با پذیرش قانون اساسی افغانستان می باشد. قانونی که حق زن و مرد را مساوی دانسته، و آزای بیان و آزادی های اجتماعی در آن تسجیل شده است. طالبان بار ها اعلام کرده اند که مخالف هر قانونی هستند، که با اسلام مطابقت ندارد. از دید رهبری آنان قانون اساسی جدید افغانستان غیراسلامی و بدور از ارزش های ملی افغانستان می باشد. در طرح جدید ملاعمر هیچ تجدید نظری درین مورد دیده نمی شود، و او دین اسلام را به عنوان قانون اساسی افغانستان پیشنهاد می کند.
رابطه طالبان با تشكیلات القاعده
ملا عمر درخصوص رابطه طالبان با تشكیلات القاعده می گوید: "این ارتباط تنها به موضوع همكاری دو طرف در جنگ برمی گردد. در عین حال تفاوت زیادی بین دو گروه وجود دارد، و حتی عرصه عملیات های آنها از یكدیگر جداست." اما رهبری شورشیان طالب در طرح جدید اش گفته است که در صورت بیرون ساختن نظامیان آمریکایی از افغانستان، موقف این گروه در قبال القاعده نیز تغیر خواهد یافت.

هیچ نظری موجود نیست: