۱۳۸۷ آبان ۱۰, جمعه

افزایش نظامیان آمریکایی در هلمند، انگلستان را تضعیف می کند

درپی اعمال فشارهای آمریكا بر انگلستان برای اعزام نظامیان بیشتر به مناطق ناآرام افغانستان به خصوص مناطق جنوبی و برعهده گرفتن بار مسؤولیتی سنگین‌ تر در این كشور و شکست این طرح، با درخواست متقابل دولت انگلیس از آمریكا، پنتاگون سرگرم بررسی طرح بر عهده‌ گیری مسؤولیت فرماندهی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) و ائتلاف در ولایت جنوبی هلمند است. واشنگتن اعلام کرده است که ٩ هزار تن از تفنگداران خود را برای نخستین بار با رقم بلند به ولایت جنوبی هلمند كه به محل سنتی فعالیت طالبان تبدیل شده، اعزام خواهد كرد تا شاید بتواند این منطقه را به اشغال خود درآورد. البته تا حالا روشن نیست که آیا نظامیان آمریکایی که تا بهار سال آینده وارد هلمند می شوند در كنار انگلیسی های مستقر درین ولایت قرار خواهند گرفت، و یا اینکه آغاز ماموریت آنها کار نیروهای انگلیسی درین منطقه را به پایان خواهد رسانید. نیروهایی كه تاکنون مصروف فعالیت های نظامی در بزرگترین منطقه جهان بوده اند كه زیر كشت انبوه خشخاش رفته، و در ٢ سال گذشته تحت كنترل قوای طالبان بوده است. ولی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که قصد آنان جابجایی سربازان آمریکایی با بریتانیایی ها نبوده، و این اقدام بخشی از تلاش برای تکمیل ماموریت در منطقه می باشد. طرح اعزام تفنگداران تازه نفس آمریكایی به افغانستان، درست در پی تنش های جدی در روابط کشورهای ایالات متحده و انگلستان در باره افزایش نیروهای بیشتر به افغانستان صورت می گیرد. کمااینکه آمریکا با طرح مورد اشاره، خود كنترل ولایت جنوبی هلمند را در دست خواهد گرفت. ولایتی که سالها پس از فروپاشی حاکمیت طالبان در افغانستان، از پایگاه های اصلی انگلیسی ها در افغانستان بوده است. مقامات ارشد نظامی انگلستان در ماه‌ های اخیر هشدار دادند كه ممكن است این ماموریت بین‌المللی به شكست بینجامد، و آن گونه كه تصور می‌ شد موفقیت‌ آمیز نباشد. براساس گزارش‌های موجود اخیرآ نفرات طالبان اسلحه ‌های خود از جمله مسلسل‌های سنگین را كه از نیروهای دولتی به غنیمت گرفته بودند، در ولایت هلمند به نمایش گذاشتند و در روز روشن آنها را آزمایش كردند. این اقدام نشانه آشكاری از این است كه نیروهای انگلیسی مستقر در جنوب افغانستان و بویژه ولایت ناآرام هلمند، نتوانسته ‌اند كنترل این مناطق را در دست خود بگیرند. هرچند نیروهای انگیسی هلمند را پایگاه اصلی خود به حساب می آورند و هم اکنون درین ولایت وسیع ترین قنسلگری را سازمان داده اند که بیش از ٣٦ دیپلمات ورزیده و کهنه کار در آن مصروف هستند، اما گفته می شود كه شهرستان های واشیر، بغران، بغنی، نوزاد، هزارجفت و دیشو، در کنترل کامل طالبان قرار دارند. به طوری که این گروه حتی در منطقه ی باباجی نیز مستقر می باشند، و کنترل اکثر جاده ها و مسیرهای اکمالاتی درین ولایت را نیز در دست دارند.

مهندسین نظامی آمریکا در هلمند
گفته می شود مهندسین نظامی آمریکایی در حال حاضر سرگرم طراحی، ساخت و ایجاد استحكامات، سنگرها، مواضع حفاظتی و امنیتی، و همچنین ایجاد برج‌ های مراقبت در امتداد پایگاه نظامیان انگلیسی در ولایت هلمند هستند. این تأسیسات برای نخستین واحد سه هزار نفره ی نظامیان آمریکایی آماده می شود، که تا بهار سال آینده وارد این ولایت می گردند. ولی ظاهرا اینگونه بیان می گردد که این ساخت و سازها بخشی از عملیات امنیتی است كه به منظور ایجاد مكانی امن ‌تر برای نیروهای بین المللی كمك به امنیت موسوم به ایساف و كمك به ایجاد مكانی امن تر برای نیروهای ارتش ملی و پلیس افغانستان درین منطقه صورت گرفته است، كه تحت رهبری ناتو فعالیت می كنند. در این پیوند مارك باور از نیروهای ارشد ارتش انگلستان در هلمند نیز می گوید، که این ساخت و سازها براساس کمک به ارتش و پلیس ملی افغانستان صورت گرفته است. اما همزمانی آغاز به کار این پروژه ها و طرح آمریکا برای فرستادن سربازان این کشور به ولایت هلمند، به خوبی می رساند که مقدمات ورود نظامیان آمریکایی در این ولایت ریخته شده است.

پرسش؟
اما پرسشی که پس از استقرار نظامیان آمریکایی در هلمند بروز خواهد کرد، اینست که آیا نیروهای انگلیسی کماکان حاضر خواهند بود تا در حضور تفنگداران آمریکایی به ماموریت خود درین ولایت ادامه دهند؟ البته هنوز زود است، تا به این سووال پاسخ دقیقی ارائه کرد. اما تجربه نشان داده است که انگلیسی ها در گذشته در برخی موارد حتی با برکناری مقامات دولتی هلمند که از جانب دولت جمهوری اسلامی افغانستان صورت گرفته است، مخالفت نشانداده و آنرا حرکتی در جهت خارج کردن وضعیت هلمند از اداره ی خود پنداشته اند. حضور تنفگداران آمریکایی که با تاکتیک های (فنون) متفاوت جنگی از بریتانیایی ها وارد عمل می گردند، از عمده چالش های فراروی همکاری این دو در میدان هلمند خواهد بود. کمااینکه ارتش بریتانیا تلفات محدود خود نسبت به نظامیان آمریکایی در افغانستان را مدیون سازش و مذاکرات پنهان و مقطعی با طالبان می داند، که آمریکایی ها به شدت با آن مخالف اند.

هیچ نظری موجود نیست: