۱۳۸۷ شهریور ۱, جمعه

لرزه بر اندام ناتو: آیا فرانسه در افغانستان خواهد ماند؟

همزمان با اعلام خبر کشته شدن ده نظامی فرانسوی در منطقه سروبی در حدود پنجاه کیلومتری شرق کابل، دفتر رییس جمهوری فرانسه از عزم نیکلا سارکوزی برای دیدار چند ساعته از افغانستان خبر داد. هرچند آقای سارکوزی پیش از سفر به کابل اعلام کرد که قصدش از این کار نشان دادن حمایت خود از سربازان کشورش می باشد، اما به خوبی می دانست که پس از حادثه کشته شدن ده نظامی و مجروحیت بیست و یک تن دیگر از آنان، برایش بودن در پاریس به مراتب تلخ تر از رفتن به کابل تمام خواهد شد. چراکه پس از نبردهای سیزده ساعته ای که در کمینگاه سربازان فرانسوی در شرق کابل رخ داد و به کشته ها و زخمی های مورد اشاره منجر شد، اپوزیسیون فرانسه بویژه دبیر کل حزب سوسیالیست عکس العمل های تندی نشان دادند. وی در مخالفت با حضور گستردۀ ارتش فرانسه در افغانستان، خواستار تشکیل فوری نشست کمیسیون های امور خارجی و دفاع مجلس ملی کشورش، و روشن شدن فعالیت نظامیان آن در افغانستان شد.آگاهان از موج اعتراضات مخالفین نیکلا سارکوزی برای سیاست های دنباله روانه اش از آمریکا سخن می گویند، که وضعیت درونی نظام فرانسه را با چالش روبرو خواهد کرد. اما رییس جمهوری فرانسه در دیدار خود از افغانستان، به نظامیان کشورش خاطر نشان کرد که حضور آنان در این کشور، برای "رهایی جهان" از تروریسم بسیار مهم و حیاتی است.وی در جمع نظاميان فرانسوی مستقر در اردوگاه "ورهاوس" واقع در حومه كابل اعلام كرد: «بهترين كاری كه می ‌توانيد در جهت وفادار بودن به همرزمان خود انجام دهيد، اين است كه به كار خود ادامه دهيد، سرتان را بالا بگيريد و حرفه‌ ای و تخصصی عمل كنيد." وی افزود: «می ‌خواهم به شما بگويم كاری را که در اينجا انجام می ‌دهيد، ضروری و لازم‌ الاجراست.فكر می ‌كنيد چرا اينجا هستيد؟ شما در اينجا با افغان‌ها هستيد نه مخالف آنها، و به اينجا آمده‌ايد تا افغان‌ها را در مقابل "وحشيگری ‌ها" تنها نگذاريد.» رئيس‌ جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان كرد: «من هيچگونه شك و ترديدی درباره ماندن و بودن در افغانستان ندارم، بايد در اينجا ماند. خود من نيز از كشته شدن نظاميان فرانسه شوكه شدم. اما وجدانا و صادقانه به شما می ‌گويم كه اگر اين مسئله قابل جبران بود، خودم به شخصه آن را جبران می كردم. راهی كه من در اعزام نيرو به افغانستان در پيش گرفته‌ام، همان طریقی است كه پيشينيان من نيز در اين زمينه در پيش گرفته بودند.»
تا چه زمانی ؟
سفر شتاب آلود رهبر فرانسه به افغانستان که به دنبال کشته شدن ده سرباز این کشور در کابل صورت پذیرفت، با توجه به مسئلۀ گسترش روز افزون نفوذ طالبان می باشد. در این پیوند تحلیلگران از تنگ شدن حلقۀ محاصره در اطراف کابل سخن می گویند، و خاطر نشان می سازند که نیروهای نظامی ائتلاف در باتلاق افغانستان گرفتار شده اند. بنابراین این پرسش به اذهان تداعی می کند، که آقای سارکوزی چند بار حوصله ی رفت و برگشت به افغانستان را خواهد داشت؟در حال حاضر حدود ٣ هزار نظامی فرانسوی در چهارچوب نيروهای بين‌المللی كمك به امنيت افغانستان (ايساف)، در خاك اين كشور و به ويژه در كابل و ولايت كاپيسا واقع در شمال شرقی پايتخت مستقرند. از زمان حضور این نيروها در افغانستان در سال ۲٠٠١ (١۳٨٠) تاكنون، ۲٤ تن از آنان در اين كشور كشته شده اند. این تعداد در برابر سربازان کشته شده دیگر کشورها، به مراتب کمتر به نظر می رسد. به عنوان نمونه از آغاز سال جاری ميلادی (اواسط دی ماه سال گذشته) تاكنون، حدود ١۷٦ نظامی خارجی در جريان حملات و بمب‌ گذاری ‌‌‌های مختلف در افغانستان كشته شده‌اند. اكثريت این افراد را، آمريكايی ‌ها تشكيل می ‌دهند.اما واکنش دولت فرانسه برای کشته شدن ده سرباز این کشور در افغانستان، نگرانی از بی حوصلگی آن کشور دربرابر تعهداتش در افغانستان را نمایان می کند. چراکه آشکارا از لبریز شدن کاسه صبر فرانسه خبر می دهد.
ادامه یا عقبگرد؟
برخلاف جنگ عراق، جنگ علیه بنیاد گرائی در افغانستان مشروع است. به سخنی دیگر این جنگ در اذهان برخی از فرانسویان، یک تراژدی اجتناب ناپذیر می باشد. زیرا به باور شماری از تحلیل گران این کشور، هیچکس نباید و نمی تواند با عقب نشینی، یک پیروزی تازه را به بنیادگرایان خشن اسلامی در این منطقۀ جهان ارزانی دارد. اما مسئله ازدیاد نیروهای فرانسوی در افغانستان، بیش از پیش اماها و چراهایی را در حلقات درونی آن کشور ایجاد کرده است. اماها و چراهایی که مانع تصمیم سارکوزی برای انجام تعهداتش به افغانستان خواهد شد.نیروهای فرانسوی تازه به شهرستان های تگاب و نجراب در شمال افغانستان گسیل داشته شده اند، که از پناهگاه های امن نیروهای بنیادگرا و شورشی بویژه گلبدین حکمتیار به شمار می روند.
زیرا دو شهر مورد اشاره طی سالیان جنگ و رویارویی، به عنوان معبر و پایگاه اصلی شورشیان طالب و حزب اسلامی در شمال افغانستان بوده اند. به طوری که این نیروها در کلیه این مناطق دست بلندی دارند. به همین سبب به احتمال قوی می توانند با آغاز عملیات، تلفات شدیدی بر نیروهای فرانسوی مستقر در افغانستان وارد آورند.با کشته شدن ده سرباز فرانسوی آنهم در یک کمین خارج از حوزه ی اصلی ماموریت این نیروها در افغانستان و واکنش شدید دولت آن کشور به دنبال این رخداد، چنان برمی آید که احتمال عقبگرد نیروهای مورد اشاره، از ادامه ماموریت آنها در چهارچوب تامین امنیت در افغانستان بیشتر است.

هیچ نظری موجود نیست: